Monteringar i Båtar     Uppdaterad 2011-11-01
Startsida

Bilmontage

Båtmontage



Viper 630 montering av instrument reglage, tändningslås och trimplan



<><><><><><><><><><><><>
.


På ovanstående båt har Kurre gjort ett omfattande elarbete. Nedan några bilder på hur det såg ut före och efter avslutat arbete.
Så här såg det ut i båtens elcentral när Kurre kom  till båten.
.
Nedan ser du hur det ser ut när jobbet är klart. Säkringsdosorna är det senaste inom båtel. När säkringen går sönder, tänds en lysdiod vid den säkring som gått sönder.

Kurre har även monterat ett skiljerelä mellan motor och förbruknings batteri. Relät har även en funktion att i nödfall koppla ihop båda batterierna om batterierna skulle vara i dålig kondition - den röda brytaren.

<><><><><><><>
.


Ännu en batteribank som jag skall putsa till. Längst upp till vänster på bild sitter tre huvudströmbrytare. Här bryter man varje batteri separat & laddning sker då bara till det batteriet som är inkopplat.


Här ser ni en batteriseparator en utgång för startbatteri samt en utgång för förbrukningsbatteri. Har ni en sån i båten så ta bort den & lämna in den på återvinnings centralen. Monter in ett skiljerelä i stället. Så som det är kopplat nu så förlorar du en massa på laddningen.


Här har jag kopplat om batteribanken. Den övre huvudbrytaren är för förbrukning i båten. Den andra brytaren uppifrån är en emergency koppling Vilket innebär att om en av batteribankerna är tom så kan man koppla ihop både förbrukning & start batteri. På det mittersta batteriet så sticker det ut en plåt från minuspolen det är en shunt som är till för en mätare som talar om hur mycket du förbrukar Ah nu samt hur mycket du har förbrukat (Ah) samt spänningen i battrierna. I det här fallet har jag använt ett vanligt 75 Ah relä som skiljerelä - reläet i mitten på bild med dom kraftiga kablarna.


Kontaktstycke till en ca 3 år gammal inombordsmotor på en segelbåt.  Kunden kunde inte starta motorn när motorn var varm. Motor leverantören hade bytt startmotor då man inte hittade felet . Här ser ni vad felet var. Fukt hade trängt in i det vattentäta kontakt stycket & skadat stiftet längst ner till vänster på bild.


Kunden ringer till mig & säger att han inte kan starta utombordsmotorn. Väl på plats så känner jag med fingrarna runt kabelskon till batteriet & känner att det känns underligt. Snittar upp isoleringen vid kabelskon & vips så hittar jag felet. Kabeln har ärgat sönder runt kabelskon.

<><><><><><><>
.
Lanterna på Kajak
.

Montering av lanterna med mc-batteri i en Kajak. Ägaren upptäcktes inte av andra båtar och ville bli mer synlig i mörkret. Lanternan är av typ LED och drar minimalt med ström.  
.
<><><><><><><>

En segelbåt där ägaren ville ha det senaste inom båt el. Monterade i Seazone produkter som är svenskproducerade, samt tekniken är utvecklad av svenska högteknologiska personer som vet hur det skall fungera i en båt. Kortfattat - förbrukar strömmen går INTE igenom knapparna utan den går igenom säkringsboxen, knapparna är endast styrningar för säkringsboxen. Titta in gärna på Seazone hemsida www.seazone.se.  Nedan några bilder från montaget. 2 st bilder före och 3 st efter.
.
<><><><><><><>

En kund ringer & vill ha HJÄLP. Väl framme i segelbåten så upptäcker jag att en välkänd firma i Stockholm (enligt kund) så har företaget kopplat fel - en så kallad dyna start. Det är en startmotor & generator i ett. Det resulterar i att jag måste byta dyna starten & laddnings relä. 
Nedan några bilder från montaget - före och efter.

<><><><><><><>

Detta är ytterligare en batteribank där jag har monterat ett startbatteri & ett förbrukningsbatteri på hela 230 amp. Monterat dit en c-tek laddare som är absolut det bästa inom batteriladdning. 
Nedan några bilder från montaget - före och efter.
.
<><><><><><><>